Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

HELP!! Ik wil reisleidster worden?

  • Angelique

    Hoii ,

    Ik ben 20 jaar en ik zit eraan te denken om een cursus te volgen bij IVOR maar ik twijfel of dat wel net zo goed is als een opleiding op een school. Maar daarentegen zit ik ook niet te wachten om 3/4 jaar weer naar school te gaan ik ben nu zelf bijna klaar met mijn opleiding secretaresse, dus ik hoop zo snel mogelijk een beslissing gemaakt te hebben over wat ik na deze opleiding wil gaan doen…

    Dus vandaar een paar brandende :-p vragen.

    Als je als reisleidster/hostess werkt, dan ga je toch na ‘zoveel’ maanden weer terug naar nederland maar wat doe je dan als je weer in nederland bent, werk je dan gwn nog binnen de reisorganisatie en wat doe je dan? Verder had ik ergens gelezen dat je als reisleidster bijna niets verdiend 9-25 euro per dag? Wat is jou ervaring hiermee? En werk je steeds op een andere plek of kun je er ook voor kiezen om naar hetzelfde land terug te keren? En heb je een beetje zeggenschap over je bestemming?

    Ik hoop dat iemand mn vragen kan beantwoorden want het lijkt me hartstikke leuk om reisleidster te worden alleen ik twijfel gwn heel erg omdat ik gwn niet goed weet over wat ik ‘wil worden’. Daarom zou ik graag ervaringen willen horen van reisleiders(sters) de leuke en wat minder leuke kanten ^_^

    Alvast bedankt :-)

    Groetjes,

    Angelique

  • Aranka

    Hi Angelique,

    De cursus van de IVOR is heel goed en kun je met een gerust hart volgen.

    Als je als hostess werkt, verdient dit best goed zolang je voor een Nederlands bedrijf werkt en met een Nederlands contract. De maanden dat je niet werkt, ben je niet in dienst van de organisatie en kun je of gewoon in NL werken of een uitkering aanvragen.

    Je mag je voorkeuren opgeven als hostess voor het land of bestemming waar je wilt werken maar je moet wel flexibel zijn, wat inhoud dat je dus overal naartoe gestuurd kan worden.

    Maar dat is juist leuk want zo zie je iets van de wereld!!

    Ik werk 17 jaar als hostess en vind het nog steeds fantastisch!!

  • Angelique

    Heel erg bedankt voor je reactie :-)

    Ik zat zelf te denken aan een opleiding Toerisme en Recreatie (dit duurt 3 jaar o_O) maar als IVOR net zo goed is doe ik liever dat :-) Heb jij trouwens de IVOR cursus ook gedaan?

    En wat voor werk doe jij dan in de maanden dat je niet als hostess werkt, als ik mag vragen ^_^? Mij lijkt het erg leuk om dan bij een reisbureau o.a. vakantie gidsen te maken dus gwn nog een beetje met ‘vakanties’ bezig te zijn (maar ik weet niet of het hier perse voor nodig is om dan 3 jaar nog zo'n opleiding te volgen?)

    En werk je wel steeds bij hetzelfde reisgebeuren als je reisleidster bent of moet je elk jaar weer opnieuw solliciteren?

    En als ik het goed begrijp verdien je als reisleidster/hostess genoeg zodat je er netjes van rond kunt komen? (want ik lees echt op elke site weer wat anders)

    Nogmaals bedankt ik vind het erg leuk en informatief om jou ervaringen als hostess/reisleidster te mogen horen. :-)

  • Aranka

    Hoi,

    als je het goed doet kun je gewoon bij dezelfde reisorganisatie blijven werken maar misschien wil je zelf een keer van organisatie veranderen, dat kan natuurlijk.

    Ik heb vroeger een cursus van Ivor gehad via mijn baas, want je krijgt ook interne opleidingen, ieder jaar weer voordat het seizoen begint. Ik zou dus niet om hostess te willen worden 3 jaar naar school gaan, wel als je in de toekomst misschien nog eens iets anders wil gaan doen.

    Ik werk in de winter meestal niet, erg luxe omdat ik zomers zoveel verdien zodat ik de winter niet hoef te werken maar betaal geen huur ofzo…….als ik wel werk dan is dat meestal op het hoofdkantoor of via een uitzendburo. Gidsen maken wordt niet echt gevraagd dus zal geen optie zijn.

  • Angelique

    Ohhh okee :-D bedankt.

    En je zegt dat je in de zomer zoveel verdiend dat je in de winter niet perse hoeft te werken en bedoel je dan dat je met je werk als reisleidster zoveel verdiend? Ik was van de week op een opendag van de Hogeschool TIO en daar werd mij verteld dat je er niet van uit moet gaan dat je als reisleidster meer verdiend dan iemand achter de kassa bij de AH (nou weet ik natuurlijk niet wat zo'n persoon verdiend maar het klonk niet erg positief ).

    Bedankt:-)

  • Aranka

    Ja dat klopt wel maar vergeet niet dat je een gratis huis hebt, auto, eten in hotels dus je geeft geen cent uit als je niet wilt en dus kun je echt makkelijk sparen want je verdient ook nog commissies op excursies.

    Als je meer wilt weten, mail me prive dan vertel ik je wel e.e.a.

  • Thomash

    heey Aranka,

    ik heb wat vragen over het host werk, je hebt het liever over de mail zie ik.

    Hoe kan ik je bereiken?

    Gr

  • Aranka

    Hoi Thomas,

    was er even niet…

    Mijn mail is: arankad@hotmail.com

  • samira

    hooi

    ik heb een paar vragen ik ga een opleiding doen voor toerisme

    want ik wil reisleidster worden het lijkt me erg leuk

    maar hoeveel maanden ben je dan van huis

    en verdient het goed om van te leven

  • Corine

    Hoi Aranka, om reisleider te worden hoef je echt niet helemaal zo'n dure cursus te volgen hoor! Ik ben zelf een aantal zomer reisleider geweest bij Simbo. Zij kijken gewoon of je de juiste motivatie hebt en dan wordt je in één weekend klaargestoomd om aan de slag te gaan. Je gaat daarbij met kinderen of jongeren op vakantie, echt super leuk!

    Succes met je keuze!

    Gr, Corine